De impact van de e-bike op de hospitality sector

Een e-bike (samenvoeging van het Engels: electric en bike) is een ander woord voor elektrische fiets. 

Een e-bike is een gemotoriseerde fiets met een geïntegreerde elektromotor die wordt gebruikt om de voortstuwing te ondersteunen. Men hoeft dus minder of in sommige gevallen zelfs geen kracht te zetten om zich voort te bewegen.  De ondersteuning werkt op basis van de voeding uit een accu (batterij), waarvan de capaciteit bepalend is voor de tijd en dus voor de afstand dat men met de fiets kan afleggen, vooraleer de accu opnieuw moet worden opgeladen.

 

Pedaalkracht ondersteunen

Het gebruik van een motor om de pedaalkracht te ondersteunen, is niet nieuw. Op Wikipedia kan men lezen dat de eerste ideeën voor elektrische fietsen reeds in de jaren negentig van de 19e eeuw (1895 en 1897) gedocumenteerd vastgelegd werden in diverse Amerikaanse patenten

Het is echter pas 100 jaar later, sinds de jaren negentig van de 20ste eeuw en het begin van de 21ste eeuw dat de populariteit van elektrische fietsen enorm is toegenomen, soms ten koste van de gewone fiets. 

De batterijtechnologie is intussen sterk geëvolueerd, waarbij de zwaardere loodaccu’s en Nickel-Cadmium batterijen (NiCd) werden vervangen door herlaadbare Nickel Metal Hydride batterijen (NiMH) die twee tot drie maal meer capaciteit bieden dan NiCd batterijen van dezelfde omvang. 

Meer en meer worden vandaag herlaadbare Lithium-ion batterijen (Li-ion) gebruikt die men ook terugvindt in digitale camera’s, laptops, mobiele telefoons, etc.

Lithium batterijen zijn efficiënter dan NiMH batterijen, dankzij enerzijds hun hogere energie densiteit, waardoor ze minder wegen en langer meegaan, en anderzijds hun oplaadtijd die de helft tot 80% korter is dan bij NiMH batterijen.

Verhoogde aandacht en focus bij bedrijven en klanten om steentje bij te dragen aan de milieu-doelstellingen

Op de COP 21 (Conference Of Parties) in 2015, hebben 196 landen de Overeenkomst van Parijs aangenomen, een wettelijk bindend internationaal verdrag over klimaatverandering. Het objectief is om de opwarming van de aarde te beperken binnen 2° Celcius (liefst -1,5°C). Er is een verhoogde aandacht en focus bij bedrijven en klanten om hun steentje bij te dragen om deze doelstelling tegen 2030 te behalen.

Volgens onderzoek van Mirjan Bouwman van de Rijksuniversiteit Groningen in Nederland kost het reizen van één kilometer met de fiets (elektrisch of conventioneel) ongeveer vijf tot 15 wattuur (w-h) aan energie, terwijl het te voet afleggen van dezelfde afstand ongeveer 15 tot 20 w-h kost. Bij het afleggen van diezelfde kilometer per trein is dit 30 tot 40 w-h en meer dan 400 w-h in een auto. Een e-Bike gebruikt bovendien slechts ongeveer 10 procent van de energie die nodig is om een ​​auto aan te drijven, en is 13 keer energiezuiniger dan een typische vierdeurs sedan en zes keer efficiënter dan het vervoer per spoor.

Het feit dat het misschien zelfs beter is dan op een conventionele fiets te rijden als het gaat om onze ecologische voetafdruk, is misschien net de stimulans die men nodig heeft om te kiezen voor een nieuwerwetse "accu-ondersteunde" fiets. 

 

Hoe kunnen hotels hun steentje bijdragen?

Zo zijn zij onder andere op zoek naar partners die hen helpen bij het verlagen van hun “travel footprint”. In de toeristische sector gebruiken Google en andere reservatieplatformen (vb. Booking.com, HRS, …) hiervoor hun eigen criteria en score systemen, die een invloed hebben op de door hen gebruikte algoritmen qua hotel preferentie.

Het ter beschikking stellen van e-bikes in plaats van de gebruikelijke auto om de omgeving van het hotel te ontdekken, draagt bij aan het groene imago en ondersteunt de klimaatdoelstelling. Het spreekt immers voor zich dat een fiets een veel betere manier van vervoer is als het gaat om de impact op het milieu in vergelijking met alle andere keuzes, zelfs wandelen. 

 

Draagt de e-bike bij tot de verbetering van onze levenskwaliteit?

De e-bike is de volgende evolutionaire stap in het fietsen, hiermee worden langere ritten, grotere afstanden en het overwinnen van grotere hoogteverschillen mogelijk. In de stad is een e-bike vaak het snelste vervoermiddel. In het algemeen verruimen e-bikes de gebruiksmogelijkheden van een fiets aanzienlijk, zonder dat de duurzaamheid ervan wezenlijk verandert ten opzichte van de gewone fiets. E-bikes worden steeds vaker gebruikt in het dagelijkse leven, vaak ter vervanging van de auto of een ander vervoermiddel. In vergelijking met de gewone fiets worden e-bikes twee tot drie keer vaker gebruikt en worden er ook aanzienlijk langere afstanden mee afgelegd. Kortom, de e-bike draagt aanzienlijk bij tot de verbetering van onze levenskwaliteit.

En met de overheid en de steden en gemeenten die miljoenen besteden aan het verbeteren van de infrastructuur voor fietsen, en de nieuwe route-apps die fietsen veiliger en leuker maken, is dit een goed moment om het idee van woon-werkverkeer op twee wielen te omarmen.

Misschien overtuigt het zelfs om die auto helemaal weg te doen?
— Eugeen Beckers

Hoe groot is de e-bikemarkt anno 2023?

In 2019 werd de markt van e-bikes wereldwijd geschat op 15,5 biljoen dollar met groeivooruitzichten van 7,49% tussen 2020 en 2025. Tussen 2020 en 2023 verwacht men wereldwijd een verkoop van 130 miljoen e-bikes. De verkoop van e-bikes in 2023 wordt geschat op 40 miljoen stuks voor een totale waarde van 20 biljoen dollar. De verwachting is dat er in 2023 300 miljoen elektrische fietsen op aarde zullen rondrijden, een stijging van 50% ten opzichte van 2019. 

In Europa is Nederland het fietsland bij uitstek. 17 miljoen inwoners hebben er samen 23 miljoen fietsen. Meer dan één vierde van alle dagelijkse verplaatsingen in Nederland gebeurt per fiets. In 2021 werden er zowat 900.000 nieuwe fietsen verkocht. Voor het eerst werden meer nieuwe elektrische fietsen verkocht dan 'gewone' fietsen. Van de nieuw verkochte fietsen in 2021 was 52% een e-bike. Tussen 2022 en 2028 verwacht men een verdere jaarlijkse groei, zowel in aantallen als in omzet, van ongeveer 12%, waarbij de omzet in 2028 zowat 1,91 biljoen dollar zal bedragen. 

Zowat een jaar geleden telde België zowat 7 miljoen fietsen, waarvan 5,3 miljoen in Vlaanderen en respectievelijk 1,4 miljoen en 350.000 in Wallonië en Brussel.

In 2020 werden er in België zowat 500.000 nieuwe fietsen verkocht, waarvan er 50% elektrisch waren.  De verwachtingen qua groei (gemiddeld 12% per jaar) zijn zowat dezelfde als in Nederland, met een verdere stijging van het aandeel elektrische fietsen.

Wat met de toeristische sector?

Zowel de technologische vooruitgang als het groeiend milieubewustzijn, de verbeterde fietsinfrastructuur en de veranderende mobiliteitsregels ten voordele van de fietsgebruikers maken dat de fietsenmarkt, en dan vooral de markt van elektrische fietsen, in volle expansie is. Meer en meer mensen gaan een e-bike gebruiken als deel van hun dagelijkse activiteiten, zowel professioneel voor woon-werkverkeer, als in hun vrije tijd voor verplaatsingen in de stad, shopping of louter recreatief.

Dit heeft ook zijn weerslag op de toeristische sector en in de eerst plaats op de hotels. 

Hoteluitbaters kunnen niet achter blijven en dienen in te spelen op de groeiende behoefte van hun gasten om een e-bike te kunnen gebruiken vanwege:

  • De vele auto terugdringende maatregelen in steden en gemeenten, de toenemende verbetering van de openbare fietsinfrastructuur en het groeiend aantal toeristische fietsroutes

  • De groeiende populariteit van e-bikes die maakt dat meer en meer klanten bij de keuze van een hotel, beschikbaarheid van e-bikes hanteren als één van hun selectiecriteria. 

  • De winstgevendheid voortkomend uit het verhuren van e-bikes, dewelke de komende jaren extra inkomsten kan genereren zonder dat dit een extra last met zich meebrengt voor de hotelmedewerkers.

Enerzijds kunnen hotels de vraag van hun gasten naar e-bikes niet negeren, anderzijds  is het verhuren van fietsen alsnog geen “core-business” van een hotel. Bijgevolg zijn hotels niet licht geneigd om te investeren in een fietsinfrastructuur en ervan alle lasten qua herstellingen en pechverhelping op zich te nemen.

Welke rol speelt Cesano in dit verhaal?

Ten behoeve van hotels en hoteluitbaters ontwikkelde Cesano twee gerichte business modellen, die eventueel nog kunnen aangepast worden aan bijkomende specifieke wensen of verwachtingen van het hotel. Cesano stelt steeds een totaaloplossing voor en levert e-bikes met inbegrip van verzekering, onderhoud en herstellingen, pechverhelping en financiering. Tevens kan Cesano hoteluitbaters adviseren bij de keuze van de e-bikes en de daarbij horende huur- en verhuurmodellen. 

Het hotel hoeft niet te investeren, en hoeft zich niet bezig te houden met mogelijke zorgactiviteiten die het verhuren van fietsen eventueel met zich kan meebrengen. Het enige wat het hotel moet doen is de e-bikes maximaal verhuren. De verhuurinkomsten ervan worden verdeeld tussen het hotel en Cesano volgens voorafgaandelijke afspraken.

 

Wilt u meer weten over ons aanbod voor hotels, contacteer Yves dan vrijblijvend.

Vorige
Vorige

Is de Tenways CGO800S e-bike het beste model op de markt?

Volgende
Volgende

5 tips voor het rijden op een e-bike in de winter