Is de Tenways CGO800S e-bike het beste model op de markt?

Het deugd om af en toe de bevestiging te krijgen van een onafhankelijke partij dat we met de beste e-bike op de markt werken om onze klanten te bedienen.

Zo konden we in het HLN artikel van 16 juni jl. lezen wat Arno Jaspers, fietsexpert van HLN vindt van de CGO800s.

 

Wat vindt onze fietsexpert van de Tenways CGO 800S? “Met deze leuke extra kan je de e-bike vergrendelen. Zo is het waardeloos voor dieven”

Je wilt een elektrisch fiets, maar hebt niet meer dan 2.000 euro te besteden? Dan kom je vaak uit bij oudere fietsmodellen met een vaste batterij, fietsen met voorwielmotoren en andere technisch achterhaalde opties. De populaire fietsen hebben immers allemaal een uitneembare batterij en een onderhoudsarme tandenriem. Net zoals de Tenways CGO 800S die al voor 1.899 euro bij je thuis geleverd wordt en waarmee onze mobiliteitsexpert Arno Jaspers op pad trok. “Voor budgetbewuste stedelingen is dit veruit de beste elektrische fiets op de markt.”

Arno Jaspers 16-07-23, 15:45

 Wat is er goed?

Tenways is een jong merk uit Hong Kong met ondertussen al een vijftigtal verdeelpunten in België. Daarmee wijkt het merk af van de pure online strategie waar sommige andere merken (weinig succesvol) aan vasthouden. Je kan er dus voor kiezen om de fiets op te halen bij een verdeelpunt, of om hem naar je toe te laten sturen. Na een kleine montage van de pedalen en het voorwiel, moet je enkel nog de batterij opladen en trappen. Zo ontdek je meteen dat de 250 W sterke Mivice achterwielmotor met trapassensor ontzettend intuïtief een steuntje in de rug geeft. Je wordt nooit verrast door de power, maar hebt wel altijd de wind in de zeilen. En dat terwijl je op een heel mooi TFT-dashboard kijkt dat netjes in de balhoofdpen geïntegreerd werd met aan weerszijden ook erg leuke hydraulische remhendels en handvatten. 10/10 voor de afwerking dus.

De schijfremmen bieden meer dan voldoende remkracht, net zoals de motor je vlotjes naar de maximumsnelheid van 25 km/u brengt. Of toch afhankelijk van welke van de vijf rijmodi je kiest. Dat de fiets heel minimalistisch en modern oogt, is een leuke extra. Het grootste pluspunt geldt voor het comfort van deze stadsfiets met lage instap en geveerde voorvork. De zithouding is erg ruim en rechtop, ideaal voor rijders van 1m55 tot 1m95, zoals geclaimd op de website van Tenways.

Een leuke extra is dat je de fiets elektro­nisch kan vergrende­len met een dashboard­co­de. Zo is je e-bike dus waardeloos voor dieven.

Daarbij komt nog dat je onderweg bent met een quasi onderhoudsvrije fiets die enkel om de 30.000km (!) een nieuwe Gates tandenriem nodig heeft. Op die tijd moet je waarschijnlijk wel eens banden wisselen, en ook dat kan gemakkelijk dankzij het slimme framedesign achteraan.

 Helaas claimt Tenways op zijn website ook een bereik tussen de 70 en 100 km, iets wat de CGO 800S nooit kon waarmaken. In het beste geval kan je zo’n 60 km trappen met afwisseling tussen de eerste drie rijmodi. Blijf je constant op 5 (maximale ondersteuning) rijden, dan is het verhaaltje meestal uit tussen de 40 à 50 km. Het wordt dus al snel een kwestie om de uitneembare batterij regelmatig aan de lader te hangen.

Deze Tenways heeft geen versnel­lings­ap­pa­raat, waardoor lange steile hellingen uit den boze zijn.

Rij je de batterij helemaal leeg, dan kan je nog perfect op eigen kracht rijden zonder motorweerstand en ook bergaf remt de motor je nooit af. Toch wil je liefst wat ondersteuning op deze 19 kg zware fiets en dan hang je er dus aan voor zo’n drie uur laden van 0 tot 100 procent. Dat is minder prettig voor kilometervreters die vermoedelijk over nog een minpunt zullen struikelen. Deze Tenways heeft immers geen versnellingsapparaat, waardoor lange steile hellingen uit den boze zijn. In en rondom de stad geen probleem, want de motor vangt het wel op als je even een brug moet oprijden. Maar trek je bijvoorbeeld de taalgrens over voor een recreatief tochtje, dan is de CG0 800S snel buiten adem. Gelukkig lanceerde het merk net ook de AGO T, die een stuk duurder is, maar ook beschikt over een Bafang middenmotor en Enviolo automatische versnellingen naast alle voordelen van de CGO 800S. Een volgende test moet uitwijzen hoe die presteert qua batterij.

Conclusie

Voor 1.899 euro is de CGO 800S de ideale stadsfiets voor wie veel korte ritjes doet en bovenal comfortabel wilt rijden op een modern ogende fiets. Kilometerverslindende pendelaars of recreatieve veelrijders kijken beter verder, al ben ik er van overtuigd dat de CGO 800S een heel breed publiek kan overtuigen om de auto wat vaker te laten staan.

Kenmerken Tenways CGO 800S

• Motor: Mivice 250W achterwielmotor

• Actieradius: geclaimd 100 km, getest 50 à 60 km

• Batterij: 374 Wh, uitneembaar

• Aandrijving: Gates carbonriem

• Geveerde voorvork

• Hydraulische schijfremmen

• Voor rijders van 1m55 tot 1m95

Vorige
Vorige

Het Openen van Ons Service Center voor Elektrische Fietsen: Een Spannend Moment

Volgende
Volgende

De impact van de e-bike op de hospitality sector